Ultra Express na Splitovoj regati krstaša

U organizaciji Jedriličarskog kluba ˝Split˝ tradicionalno se svake godine održava regata krstaša u trajanju od tri dana na relaciji Split – Jelsa – Split.

Jelsa je malo mjesto na sjevernoj obali otoka Hvara te je regata započela u petak 16. lipnja, a povratak je bio predviđen za nedjelju 18. lipnja dok je duljina svake etape iznosila otprilike 30 NM. Prošle godine na Jelšanskoj regati sudjelovao je Emil Tomašević s Ultra Figaroom i osvojio prvo mjesto u skupini , te je ove godine mladoj posadi sazdanoj od instruktora škole jedrenja i mladih jedriličara ljestvica već bila visoko postavljena. Mlada i sportski nastrojena posada nije htjela prihvatiti poraz i napraviti lošiji rezultat od prošlogodišnjeg predstavnika Ultre, točnije drugo mjesto, te je dan pred regatu napravljen i probni trening po maestralu cca 10 čvorova. Pomno se pratila prognoza koja je za prvi dan regate predviđala lagani i umjereni maestral, predivne uvjete za glisiranje u krmu do Jelse.

U petak rano ujutro posada na čelu s jednim od instruktora Škole jedrenja, Ivanom Jurićem, okupila se na Ultra Expressu, te su lagano, primremajući brod i taktiku, krenuli prema Kaštelanskom zaljevu gdje se trebao održati start. Zbog pomankanja vjetra Regatni odbor odlučio je start prebaciti u Splitska vrata, i na taj način smanjio tenzije na brodu oko pitanja treba li jedriti pod Brač ili Šoltu.

U vratima je već lagano pirkao maestral tako da se na start nije trebalo dugo čekati, te je negdje oko 12 sati započela regata koja je ujedno bila i vatreno krštenje za platou 25 kojemu je ova regata bila prvo i testno jedrenje. Na startu je odmah krenilo burno. Kao mali i brzi brod, Ultra express je isplivao iz gužve bez većih problema te je s napuhanim crvenim gennakerom krenio niz vjetar hvatajući svaki dašak još neraspuhanog maestrala. Maestral je s vremenom pojačavao, što je automastki značilo i veću brzinu Ultra expressa, ali i porast adrenalina kod posade koja je za sobom ostavila tri broda iz konkurencije i usredotočila se na približavanje brodu ˝Nora˝ koji im je nekako umakao na startu. Pojlabande, kacavanje, laškavanje, malo vike i dupini koji su u jednom trenutku došli pozdraviti posadu i brod začinili su prvu etapu do Jelse koju je Ultra express završio na 14. mjestu i ukupno 2. mjestu u grupi.

Ostatak dana posada je provela sređujući brod, i pomažući glavnim organizatorima regate Vedrani Puljiz i Ivanu Lampalovu da pripreme sve za večernji roštilj. Po prognozi se očekivala bura, što u slučaju Jelse nije baš najpovoljnija prognoza zbog valova koji se stvaraju u uvali. Iz mjera predostrožnosti, već pri prvim naznakama bure, posada je vezala brod na sigurniji vez koji je sugerirao domaći ribar te se na taj način izolirala od mogućih zapinjanja jarbola i udaraca o ostale brodove koje bi bura mogla prouzročiti. Odluka se pokazala dosta dobrom s obzirom da su ubrzo brodovi počeli klapatati i zapinjati, no bura ipak nije bila toliko jaka kao što se predviđalo.

Sutradan se nažalost zbog nedovoljnog broja zainteresiranih brodova nije uspjela održati regatica unutar luke, te je dan posvećen odmoru i istraživanju Hvara. Zbog bure koja je pojačavala, Ultra express je prebačen u mirnu i sigurnu uvalu Vrboska, nedaleko od same Jelse. U razgovoru s mještanima, a kasnije i vlastitim iskustvom, saznali smo da čak i kada vani puše preko 30 čvorova bure, u Vrboskoj je bonaca. Ta nas je misao utješila, pa smo ostatak dana mogli mirno provesti istražujući Vrbosku i već dosta nam poznatu Jelsu.

U nedjelju, kada je bio zakazan start druge etape, bura je i dalje jako puhala. Na jedro su za svaki slučaj provućena dva krata jer nismo znali što nas čeka u Splitskim vratima, te je s jednim kratom posada startala po buri od otprilike 30- ak cvorova. Start, kako i sama posada priznaje, nije bio za pohvalu, ali ˝pa moramo ih malo pustit˝ , rečenica je kojom si je posada pokušavala malo podignuti moral i fokusirat se na sustizanje udaljenih protivnika. Malo viravanja na početku, zatim dugi repiket na desne uzde put vrata i gledanje okolnih brodova kako muku muče s jakim naletima bure potrajalo je oko dva sata. Nakon toga i Ultra express malo se našao u problemu. Jedro trese, hmm, treba li još jedan krat? Ma tko je vidia kratit jedra?! Vidiš da idemo dobro… pusti ti to, vidiš kako njih karinaje, pogledaj koliko tresemo, vratit ćemo jedra nazad ka krpe….. Raspravljalo se na brodu tako u više navrata, dok pogled na nekoliko brodova ispred nas i sama jedra koja smo željeli ipak sačuvati za daljnja jedrenja nisu prevagnila i odlučeno je da će se raditi još jedan krat. Nakon prolaska kroz pomoćni cilj na Mrduji, posada je rekordno brzo u zavjetrini Bobovišća na Braču, uspjela skratiti jedro još jednom i vratiti se u regatu. Ipak, ta odluka koštala je posadu toga da se brod iz konkurencije udaljio, te ga unatoč nekoliko dobrih taktičkih odluka, Ultra express nije uspio prestići te je u cilj ukupno ušao puno bolje nego u prvoj etapi, no i dalje kao drugi brod u svojoj grupi. Ipak, nakon šest sati jedrenja po buri, zbrojem rezultata iz obje etape, Ultra express zauzeo je prvo mjesto u svojoj kategoriji brodova, tik ispred J-a 24 Davorina Righija.

Zahvaljujemo Dubravki Pajk za fotografije.

Nađa Tomašević

Leave a Reply

Copyright © 2017 Ultra Sailing Novosti – vodič za jedrenje u Hrvatskoj. All Rights Reserved Ultra Sailing. Designed by Dencro d.o.o.