YACHT REVIEW: Test Beneteau First 30 – Prvi među drugačijima

Iako je predstavljen još 2010. Godine, tek smo nedavno imali prilike zaploviti na Firstu 30, čudesnom projektu velikog francuskog škvera realiziranom u suradnji s vrhunskim jedriličarskim profesionalcima, kao što su Michel Desjoyaux i Juan Kouyoumdijan, čija imena jamče itekako uzbudljiv brod.

Netko bi se mogao začuditi što tek sada testiramo jedrilicu koja je premijerno predstavljena još u jesen 2010. Nažalost, First 30 jednostavno nismo imali prilike ranije isprobati, a naše je mišljenje da takav brod sigurno zaslužuje predstavljanje na stranicama Mora te da za to nikada nije kasno. Vrhunski opremljena jedrilica od 30 stopa čekala nas je na gatu ACI marine Split, gdje je među velikim jahtama i čarterskim jedrilicama bila među najmanjim plovilima, no to nas nije nimalo pokolebalo. Na neki način 30-ica je reminiscencija na uspješan istoimeni model s kraja 70-ih godina prošlog stoljeća, koji je projektirao slavni André Mauric po zahtjevima što ih je André Bénéteau pred njega postavio nakon što je odlučio sagraditi povoljan cruiserracer kojim će ući u sektor regatnog jedrenja.

Na Pariškom nautičkom sajmu 1978. izglasan je za brod godine te je sagrađen u čak 969 primjeraka. Sada, više od 30 godina kasnije, nova 30-ica i dalje odlično utjelovljuje duh serije First i sjajno kombinira vrhunske performanse i udobnost interijera. Novi je brod preuzeo dvostruku ulogu jer je istovremeno zamijenio dva popularna modela, First 27.7 i 31.7, te je pokušao redefinirati pojam cruiser-racera, a je li mu to uspjelo, provjerili smo u društvu zastupnika Beneteau plovila za Hrvatsku, Emila Tomaševića, te regatnog jedriličara Tonija Bulaje.

Poznati dvojac u razvoju Te 2010., kada je predstavljen javnosti, First 30 podignuo je mnogo prašine u nautičkim krugovima. Naime, razvijen je u suradnji s poznatim oceanskim jedriličarom Michelom Desjoyauxom, koji je optimizirao raspored palubne opreme te ujedno postao jedan od glavnih promotora, od kojeg je škver Beneteau mnogo očekivao. Sada se može reći da su očekivanja u pogledu popularnosti uglavnom ispunjena, imajući u vidu ipak recesijske tržišne uvjete. Naravno, to se prije svega odnosi na razvijeno zapadnoeuropsko tržište.

Zajedno s Michelom iznimne performanse osigurao je talentirani projektant Juan Kouyoumdijan, koji je projektirao jedrilice za America’s Cup i Volvo Ocean Race te je dio iskustva prenio i na moćan trup Firsta 30. Njegova pomalo avangardna rješenja potom se očituju u pomicanju položaja jarbola više prema sredini plovila (kao na plovilima klase Open 60 ili VOR 70), pa je tako nestala potreba za krmenom zaputkom te jarbol drže dva križa zakošena unazad pod kutom od 25 stupnjeva. Time je dobiven flok veće površine (28,8 m2) bez preklapanja, baš kao i glavno jedro (34,1 m2), koje je pri vrhu maksimalno kvadratična oblika, a bum se proteže do samog krmenog zrcala, gdje je tračnica škote.

Dva lista kormila omogućuju odlično upravljanje, a zbog vrlo širokog i kvadratnog oblika krmenog dijela trupa, početni je stabilitet jako velik. Nasuprot uobičajenim trendovima za jedrenje niz vjetar koji preferiraju genaker, ovom je Firstu za maksimalne performanse namijenjen velik spinaker od 87 kvadrata s karbonskim tangunom. No to ne znači da se ne može jedriti s genakerom ili asimetričnim spinakerom, pa postoji doplata i za mali produžetak pramca u službi baštuna. Njime, kao i genakerom od 80-ak kvadrata, bila je opremljena i testna jedrilica jer vlasnik često jedri sam ili s malim brojem članova posade, a to je svakako za tu namjenu pogodnije rješenje. Vrlo nisko težište Dizajn je plovila moderan te se lako prepoznaju dizajnerska rješenja i detalji preuzeti s većih modela iste serije, pripadnost kojoj stoga ne dolazi pod sumnju, ali ipak nije suviše pomodan te nam se sviđaju dosta jednostavne i meke linije palube uz relativno nisko nadvođe. Prova je gotovo okomita i oštra, a najveća širina pomaknuta je prema krmenom dijelu trupa koji rese već uobičajeni izraženi uzvoji (eng. chins), što poboljšavaju hidrodinamičke karakteristike pri jačim nagibima, smanjuju oplakanu površinu te produžuju vodnu liniju.

first_30_13

Dužina preko svega
9,81 m
Dužina 9,52 m
Širina 3,23 m
Bruto težina
3.750 Kg
Verzija duboke kobilice
1,90 m
Verzija kratke kobilice
1,50 m
Kvadrature glavnog jedra
34,11 m²
Kvadratura genove
28,80 m²
Tank za gorivo
30 l
Tank za vodu
160 l
Snaga motora
20 Hp
Kabine 2
WC 1
Dock & Go Verzija Ne

Dva izrazito razmaknuta lista kormila lako se skidaju, a posebno su oblikovani da pružaju minimalan otpor uz veliku efikasnost. Podvodni dio trupa zaokružuje duboka kobilica T-oblika s bulbom gaza 1,90 m (opcija gaz od 1,50 m), a u kojem je koncentriran veći dio balasta od 1090 kg. S obzirom na ukupan deplasman od 3750 kg te izravan spoj kobilice i jarbola, takva izvedba omogućuje odličnu izbalansiranost i vrlo nisko težište, što itekako poboljšava performanse. Na sredini su krmenog zrcala ljestvice, dok je iznad njega na poprečnom stakloplastničnom nosaču postavljena dugačka tračnica škote glavnog jedra.

Kokpit je izrazito prostran za brod od 9,5 metara, no kretanje njime pomalo ograničavaju jednako tako raskošne klupe za koje bismo voljeli da su nešto kraće i uže. Takve su klupe ipak dokaz i krstaške namjene jedrilice, ali ni ovakva izvedba ne umanjuje funkcionalnost i laku dostupnost palubne opreme. Ona je dosta specifična, a prvo se zamjećuje klasična argola umjesto kola, koje se ipak može naručiti, i to zanimljiva izvedba sa središnje postavljenom pomičnom konzolom. Iako se zbog količine konopa, stopera i kolotura u kokpitu to ne bi odmah moglo pomisliti, rukovanje njima vrlo je jednostavno i lako, sve je nadohvat ruke te zbog veličine plovila sile u konopima nisu prevelike, jedino je potreban kraći period privikavanja na funkciju svakog pojedinog konopa.

Kada se to svlada, manovre su jednostavne i brze, djelomično zato i jer su svi konopi dovedeni do kokpita. Četiri Harkenova vinča oznake 40 i više su nego dovoljna za te potrebe jer dva su na kabini namijenjena podigačima i kratovima, a dva na naslonima klupa za škote floka. Škota glavnog jedra trima se rukom, i to na dva načina: putem sustava kolotura s dva konopa, jednim za slabije te drugim za jače sile i fino trimanje. Njihovi su stoperi na sredini poda kokpita te su lako dostupni kormilaru. Zanimljivo je riješena i lantina, koja je postavljena nešto više nego što bismo očekivali pa ne prijeti glavama prosječno visokih jedriličara: njezina velika dužina nadoknađuje tako eventualno izgubljenu površinu, a time ujedno nije zanemarena krstaška namjena Firsta 30. Da je bilo maestrala…

Još su jedno inovativno rješenje u kokpitu prilagodljivi oslonci od inoksnih cijevi za noge kormilara postavljeni na klupe, lijevi na poklopac namjenskog spremišta za splav, a desni na poklopac ogromnog gavona u koji stane velika količina opreme. Dva instrumenta postavljena su praktično na krajeve naslona klupa te su nadohvat ruke kormilaru, baš kao i vinčevi za škote floka.

Do pramca se stiže lako po bočnim prolazima solidne širine ili po krovu kabine, a treba pripaziti na pripone s donjeg križa, kao i na brojne konope, stopere i koloture na natkabini. Tračnice za škote floka neće smetati jer su postavljene uz natkabinu. Na pramcu nema previše mjesta za sunčanje, no ionako je važnije da je radni prostor za postavljanje genakera ili spinakera komotan. Mrtva banda od tikove letvice solidna je, a ni bitve neće smetati, baš kao ni vinč za sidro jer ga nema. Naravno, može se ugraditi, i to ispod poklopca pramčanog gavona, dok je inoksni nosač sidra tu, ali se za regate lako može ukloniti. Rol mehanizam floka je iznad palube, ali vrlo nisko na vrhu pramca, a tu je i spomenuti doplatni fiksni mali baštun, na koji se prihvaća genaker ili asimetrični spinaker. Sparcraftov aluminijski frakcijski jarbol odabran je isključivo zbog ekonomičnosti i dosta niže cijene od karbonskog, no tko želi, može ga naručiti. Svi su konopi vrhunske izvedbe, baš kao i jedra od membranskog materijala engleske jedrarije Banks te se vidi da vlasnik nije štedio pri ugradnji opreme. Takva postava opute i snasti na moru neminovno pruža izvrsne performanse, koje smo izašli iskušati pred Splitom pri nažalost dosta slabom vjetru koji je samo na momente dostizao 10-ak čvorova, uz malo mrtvog vala do nekih pola metra visine.

Ipak, nismo ostali zakinuti jer smo i u takvim uvjetima odmah uvidjeli vrhunske sposobnosti jedrilice. U oštru orcu tako smo konstantno postizali 5 do 5.5 čv, a pojanjem laško brzina je odmah porasla do 6 čv. Pri povratku u marinu učas smo podigli između 6 i 6.5 čv. Da je bilo koji čvor više vjetra, 30-ica bi se sigurno još bolje “osjećala”, no ni ovako nismo ostali razočarani, samo smo dobili još veću želju što prije ponovno njome zaploviti. U plovidbi je vrlo podatna, uvijek je prisutan osjećaj potpune kontrole nad plovilom, a uz to je vrlo lagana pa reagira i na najmanji reful.

Odlično je izbalansirana i kruta te na valu iznenađujuće malo posrće, pa je uz dosta izravno i precizno kormilo upravljati njome veliki gušt. Da smo barem na testu imali ljetni maestral od 15-ak čvorova… Za krstarenje u uvjetima bez vjetra ugrađen je Yanmar od 20 KS koji uz standardni sklopivi dvokraki propeler te uz neveliku buku pruža ugodnu brzinu plovidbe od 6 do 7 čvorova pri 2000 do 2800 o/min, a maksimalno smo izmjerili 7.5 čvorova.

Interijer krstaša

Iako je na ovom plovilu najveća pozornost posvećena palubi i njezinoj opremi, ipak nije zanemaren ni interijer, o čemu dovoljno govori činjenica da ga je projektirao poznati studio Nauta Design. Klasičnog je rasporeda i pametnih rješenja te je uređen jednostavno i funkcionalno, bez suvišnih detalja koji bi nepotrebno povećali težinu. Nudi relativno dosta prostora za takav tip broda, a više osobe primijetit će relativno skromnu stajaću visinu od prosječno 180 cm, što za takvu jedrilicu i nije toliko važno. Tu su zato dvije punopravne kabine, odlična kupaonica i dovoljno prostran salon s nešto manjom kuhinjom, pa čak i šest osoba koje nisu previše razmažene može na brodu udobno i brzo krstariti, uz gotovo sve osobine jednog krstaša. Zagriženi nautičari, kojima je uostalom ova jedrilica i namijenjena, uz to će cijeniti i vrlo uvjerljiv navigacijski kutak s pravim stolom za nautičke karte i brojnim pretincima, pa čak i malim preklopnim sjedištem.

Jarbol kroz palubu do kobilice prolazi na početku salona, odnosno dvostruko preklopnog stola, što ostavlja više prostora i lakšu mogućnost pristupa pramčanom dijelu salona i kabini. Ta kabina ima nešto uži dvostruki krevet dužine dva metra, što je očekivano zbog uže prove, ali i lijep predprostor s dovoljno ormarića i polica te praktična dvostruka vrata. Vlasničkom bismo stoga prije nazvali krmenu kabinu s raskošnim ležajem dužine 210 i maksimalne širine 164 cm, no pravilan oblik djelomično narušava strojarnica. Spremišta također ima dovoljno, a i dva prozorčića bit će dovoljna za provjetravanje. Zanimljivo je da prozora i bokaporti nema velik broj, ali važnije je da su postavljeni tamo gdje ih se očekuje. Svi se, osim dvaju malih salonskih otvora, mogu otvoriti. Oko stola u salonu na ugodno širokim klupama komotno može sjediti šest osoba, a ni spavanje dviju osoba neće biti problem, čak ni za više osobe jer se prostor za noge produžuje kroz pramčanu pregradu u posebno za to namijenjene niše.

Da je ipak riječ o brodu od 9,5 metara, potvrđuje relativno skromna kuhinja koja, iako ima sve osnovne uređaje uključujući hladnjak od 100 litara i dvostruki plinski rešo, ograničenost prostorom potvrđuje dosta malim sudoperom, nedostatkom pećnice te malim brojem spremišta. Na kupaonicu zato ne bi trebalo biti prigovora, tu su pravi morski zahod i lijep integrirani umivaonik, jedino bi se možda očekivao mokri ormarić. Ukupno gledajući, First 30 ostavio je na nas vrlo pozitivan dojam, od neobičnih, čak pomalo avangardnih rješenja na palubi do pametnih detalja potpalublja. Moglo bi ga se opisati kao manju obiteljsku jedrilic za sigurno i brzo jedrenje namijenjenu mlađim jedriličarskim entuzijastima. Njima može pružiti vrhunske performanse, što će ga učiniti konkurentnim i na regatama, ali i sve pogodnosti manjeg krstaša za višednevne đite. Stoga bi se lako mogao okarakterizirati kao high-performance cruiser, čija se osnovna cijena od 78.220 eura čini i više nego poštenom.

Izvor: MORE magazin iz Zagreba

Leave a Reply

Copyright © 2017 Ultra Sailing Novosti – vodič za jedrenje u Hrvatskoj. All Rights Reserved Ultra Sailing. Designed by Dencro d.o.o.