Test: Fountaine Pajot Helia 44

Tags

Za tridesetu obljetnicu francuski brodograditelj predstavio je novu uzdanicu u najpopularnijoj klasi dvotrupaca, a na plovidbi od Kremika do Trogira isprobali smo što to moderno plovilo može ponuditi svojim vlasnicima, ali i čarter-gostima.

Tridesetu obljetnicu od početka serijske gradnje katamarana namijenjenih krstarenju poznat francuski škver Fountain Pajot obilježio je početkom prošle godine na najbolji mogući način, predstavljanjem novog modela u jednoj od najpopularnijih kategorija, onoj od 44 do 45 stopa. Konstantno dugogodišnje ulaganje u tehnologiju i u razvoj urodilo je izuzetno atraktivnim i tehnološki vrlo naprednim plovilom imena Helia 44, koje je zamijenilo model Orana 44.

Njezinu „pogođenost“ i odličnu prilagođenost zahtjevima tržišta potvrdila je ubrzo nakon predstavljanja prodaja od preko dvadeset primjeraka na nautičkom sajmu u američkom Annapolisu. Helia 44 nastala je tako da je škver angažirao renomirani dizajnerski studio Berret Racoupeau, koji je svoju umješnost već potvrdio projektirajući velike modele kao što su Saba, Sanya i Victoria. Njihov je zadatak bio projektirati katamaran dobrih pomorstvenih svojstava i visoke sigurnosti i udobnosti, a koji će biti sposoban za plovidbu oceanom u slučaju da se vlasnici, a ciljalo se na supružnike srednjih godina koji obožavaju plovidbu i mnogo vremena provode na moru, odluče za takav poduhvat.

Istovremeno, takav brod trebao je poslužiti za čarter, odnosno za smještaj većeg društva od 8 do 10 osoba u rekreacijske svrhe i za opuštanje na toplim morima. Uspješno izvršen zadatak kad smo se krajem studenog prošle godine jednog lijepog i vjetrovitog jesenskog dana u marini kremik ukrcali na prvu Heliju u Hrvatskoj, ubrzo smo posvjedočili tome da su projektanti u svom zadatku itekako uspjeli.

Glavni naglasak usmjeren je na usklađenost svih karakteristika, od odličnih plovidbenih mogućnosti, preko velike udobnosti svih prostora na brodu, pa sve do izrazite elegancije vanjskog izgleda. Naime, odlika je svih Fountain Pajot katamarana da, za razliku od većine konkurenata, imaju prilično nizak profil što, osim većoj eleganciji, pogoduje i nižem težištu, pa stoga i boljim sposobnostima u plovidbi. Dodatna je prednost i posebnost što je, uz trup, i cijela paluba napravljena posebnom RTM tehnologijom infuzije (najveća paluba na svijetu sagrađena tom tehnologijom injektiranja), što donosi veliku uštedu u težini, a istovremeno povećava čvrstoću konstrukcije.

Osim toga, Helia 44 jedini je katamaran na svijetu u toj klasi kojemu su kobilice integralni dio trupa (nisu dodane pa spojene vijcima za trup), ali ipak su odvojene posebnom komorom kako u slučaju nasukavanja ne bi došlo do prodora mora. Veću čvrstoću uz manju težinu osigurava i namještaj koji je dio brodske konstrukcije, a ne čine ga vanjski moduli koji se naknadno pričvršćuju unutra, kao što je često praksa. O visokoj tehnološkoj razini i razrađenosti projekta svjedoči i podatak da je odnos površine jedara i težine plovila najbolji u klasi jer Helia je i do 30 % lakša s obzirom na neke od konkurenata. To znači da iste, a često i bolje performanse može ostvarivati s manjom površinom jedara i uz niži jarbol pa to snižava težište i povećava stabilnost.

Ujedno, manja visina jarbola i manja težina utječu na znatno smanjivanje posrtanja u plovidbi na valovitu moru. sve navedene činjenice dovoljno govore o tome da je to katamaran izuzetnih plovidbenih mogućnosti, brz i siguran, nešto poput performance cruisera u sektoru monotrupnih jedrilica.

Bez podilaženja trendovima

Dizajn je plovila čist i suvremen te nije podvrgnut trendovskim oblicima pa će dug niz godina odolijevati zastarijevanju. Svidjela nam se jednostavnost linija i rješenja, čime je dobivena velika funkcionalnost, koja posadi jamči ugodan boravak i udobno krstarenje. Ime Helia dolazi od inovativnog aspekta jer na starogrčkom jeziku to znači sunčeva svjetlost, što ukazuje na činjenicu da je interijer dobro osvijetljen prirodnom svjetlošću zahvaljujući dodatnim krovnim otvorima te velikim panoramskim prozorima na natkabini, ali i na trupovima. Posebno se to odnosi na krmene kabine, koje osim velikog ovalnog prozora na trupu imaju i dodatna dva duguljasta otvora koji gledaju prema krmi.

Uživanju u sunčevoj svjetlosti i toplini pažnja je posvećena i na palubi, gdje su prostori organizirani upravo tako da budu pogodni za lješkarenje. Novost je vrlo ugodan prostor za druženje ili odmor, tzv. lounge, smješten na povišenom mjestu odmah do upravljačke pozicije, a sadrži sofu za dvije do tri osobe, kao i sunčalište za dvoje. Osim toga, na brodu je još mnogo kutaka gdje svaki član posade može naći svoju privatnost i najugodnije mjesto za boravak.

Ono što nam se posebno svidjelo na palubi jest laka pristupačnost svim dijelovima plovila, bez previše stuba i palubnih razina. Tako se s krmenih platformi, na kojima su, na objema, postavljene ljestvice za kupanje, u kokpit dolazi preko samo dviju malih stuba, dok se za dolazak na bočne prolaze i pramčanu palubu potrebno uspeti preko još triju, također lako savladivih, stuba.

Na pramčanoj palubi ima mnogo prostora za izležavanje, a tu je i ne prevelika, katamaranima svojstvena mreža između trupova, na čijim su vrhovima zgodne male tikove klupice. Trupovi su spojeni aluminijskom gredom solidnih dimenzija, uz dodatno uzdužno središnje stakloplastično ojačanje, koje očito dodatno osigurava hvatište pramčanog štraja. Sportski karakter dokazuje mali fiksni baštun kao produžetak tog ojačanja, a na kojemu je hvatište za genaker. Ispred jarbola su i dva ogromna spremišta, a u lijevom je skriven i sidreni vinč s lancem te nosačem sidra, koje se tako nalazi ispod mreže. To povećava sigurnost kretanja palubom, no s druge strane treba pripaziti na brojne palubne bokaporte, koje dosta strše i prijete bosim nogama. Nekoliko je prostranih spremišta i u kokpitu, po dva u podu i klupama, pa neće biti nikakav problem smjestiti bokobrane, konope i ostalu brodsku opremu, ali i rekvizite za kupanje ili vodene sportove. Na sredini krmenog zrcala nalaze se i dvije sohe te električni vinč za podizanje pomoćne brodice, koja, može biti do čak 380 cm dužine.

helija44 layout

Skiper na polukatu

Kokpit Helije zbog svojih dimenzija i funkcionalne organizacije vjerojatno je najugodnije i najudobnije mjesto za boravak, namijenjen je druženju, ali i relaksaciji, dobro je zaštićen od atmosferilija, ali i od eventualnog prskanja mora, s izvrsnim pogledom oko broda. Oko raskošnog stola na trima klupama komotno može sjediti osam osoba, ali i za deset će se naći mjesta, a izdvojeni naslonjač i vanjski hladnjak slijeva dodatno podižu razinu udobnosti. Također je bitan naglasak na odličnoj povezanosti salona i kokpita, koja je ostvarena kroz velika klizna vrata i prozor, a koji, kada se otvore, ujedinjuju prostor od pedesetak kvadratnih metara. Zapravo, između tih prostora nalazi se kuhinja, što dodatno povećava funkcionalnost.

Upravljačko mjesto smješteno je na „polukatu“, odmah desno od vrata salona te samo dvije stube prema gore, što je mnogo bolja pozicija od one na flybridgeu, a osim nižeg težišta donosi i druge brojne prednosti. naime, osim bolje pristupačnosti iz kokpita, time je omogućena lakša interakcija skipera i posade. Ujedno to znači niži položaj buma pa shodno tome i veću površinu glavnog jedra, koje je na taj način lakše pristupačno, što prilikom njegova kraćenja što pri spuštanju. Nedostatak je takve pozicije nešto teže pristajanje lijevim bokom.

Neobičan jarbol

Upravljačko mjesto, bolje rečeno pravi upravljački most, posebno je oblikovano komande, od kormila i navigacijskih instrumenata, pa do konopa i vinčeva za što lakše trimanje jedara. Ipak, upravljačka je konzola s kolom kormila, ručicama gasa i instrumentima izdvojena na posebnom postolju, dok su tri vinča s pripadajućim stoperima smještena na krovu natkabine. Na taj način skiper s inače komforne dvostruke klupe ne može dohvatiti konope, no u slučaju da nema člana posade zaduženog za trimanje, sam može uključiti autopilot i komotno raditi s jedrima. Vinčevi su Harkenovi, dvije su 50-ice za škote floka, a jedna je električna 46-ica namijenjena podigačima i škoti glavnog jedra, dok su stoperi spinlockovi iz kvalitetnih serija XCS, XAS I XTS.

Za nas koji većinom jedrimo na monotrupcima na prvu se raspored konopa i vinčeva može učiniti zbunjujućim, no ubrzo se „pohvataju konci“ te rukovanje njima postaje prilično brzo i lako, naročito uz pomoć „elektrike“. Aluminijski je jarbol marke Z-spars, sedam/osminske takelaže s dvama neobičnim križevima, lagano zakrivljen prema nazad te posebne samostojeće potporne konstrukcije sa sartijama koje se ne hvataju na palubu. Naime, zbog zaista velikog, full-batten glavnog jedra Helia nema krmenu zaputku pa je čvrstoća jarbola riješena na ponešto drugačiji način te ga uz prednji štraj na mjestu drže dvije snažne bočne sartije velikog profila koje se hvataju na samu mrtvu bandu. Pri jedrenju se čini vrlo robustan i čvrst, što je neophodno kako bi mogao podnijeti dugotrajnu plovidbu oceanom.

Neobičan je i dosta dugačak bum koji stoji ukoso, uzdignut prema krmi, što je posebnost Fountain Pajota, kao i pozicija jarbola više prema krmi, što jamči veću sigurnost pri jedrenju i bolje performanse. Na pramcu je rol-mehanizam oznake LS200 marke facnor, a zadužen je za relativno mali flok površine 45 m2. Fullbatten glavno jedro zato je veliko čak 70 m2, ima tri krata te je izrađeno od nešto debljeg i trajnijeg dakrona pa izvrsno drži formu. Osim spomenutog malog baštuna na pramcu za genaker, koji nažalost nismo imali, na testnom su brodu za istu svrhu bila i dva dodatna vinča u kokpitu.

Naglasak na performansama

Testnu plovidbu od Kremika do Trogira zbog nedostatka vjetra odradili smo uglavnom motorom, zapravo uz pomoć dvaju Volva od po 55 KS (u standardu su motori od 40 KS), koji pružaju dovoljno snage u svim situacijama te putnu brzinu od oko 7 do 7,5 čvorova pri samo 2000−2300 o/min. pritom je buka gotovo zanemarujuća, baš kao i vibracije, pa je ugoda plovidbe izvanredna. Na punom gasu neopterećena Helia 44 potegnula je preko devet čvorova, što znači da se u slučaju žurbe može ploviti i pri punih osam. Kormilo je ponešto neizravnije, a reakcije na okretanje relativno su spore, što je i očekivano od jednog katamarana te veličine, no brzo se uhvati njegov ritam i problema kod ne bi trebalo biti.

Zajedrili smo tek pred Velim Drvenikom, gdje se pojavio slab i dosta promjenjiv vjetar od desetak čvorova (na trenutke do maksimalnih 12) te nam ipak omogućio da iskušamo toliko hvaljene performanse. I zaista, ubrzo smo bili ugodno iznenađeni ostvarenim brzinama, čime je Helia potvrdila sportsku orijentaciju škvera. Jasno, u oštru orcu katamarani teško ili nikako jedre pa je i Helia jedva dohvaćala pet čvorova, no čim smo malo pojali, brzina je skočila na zdravih sedam. Daljnjim pojanjem s vjetrom u bok ili u pol krme brzina nije padala ispod iste vrijednosti, a pažljivijim radom s jedrima s lakoćom se popela na 7,5 te je na trenutke dohvaćala i odličnih osam čvorova.

To je za dane uvjete na moru bilo iznenađujuće dobro, ali daje naslutiti da s odgovarajućim genakerom postoji još prostora za napredak. prema polarnom dijagramu brodograditelja dvoznamenkasta brzina (10 čv i više) trebala bi se s lakoćom postići već pri vjetru nešto malo slabijem od 20 čvorova, što dodatno potvrđuje naglasak na dobre performanse.

Također, prednost je pri jedrenju Helijom, pa i ostalim katamaranima s potpisom Fountain Pajot, što zbog visoke sigurnosne margine jedra treba kratiti kasnije nego kod većine modernih katamarana za krstarenje. Naime, već pri vjetru od malo preko 20 čvorova takvi katamarani zahtijevaju reduciranje površine jedara, dok Pajotove „jurilice“ mogu izdržati mnogo više. Tajna je u već spomenutim prednostima poput nižeg težišta i manje mase.

Interijer za deset

Manja ukupna masa plovila u unutrašnjosti gotovo da se ne može primijetiti s obzirom na to da je razina uređenosti i luksuza sasvim dostatna, a pravi, zagriženi nautičari rekli bi da je i to previše. Oni drugi, koji su navikli na veću raskoš, mogli bi prigovoriti nešto manjoj količini drveta, pa shodno tome i većim bijelim stakloplastičnim površinama, naročito u kupaonicama, ali sveukupno gledajući dizajn i završna izrada na dosta su viskoj razini, baš kao i upotrebljeni materijali. No zato se na količinu prostora nitko neće požaliti jer je interijer zaista voluminozan, a i funkcionalnost je za svaku pohvalu.

Naime, količina ormarića i raznih spremišta po cijelom plovilu naprosto oduševljava, baš kao i odlična rješenja poput hladnjaka koji čine dvije velike inoksne ladice odmah desno do ulaza. Testirana inačica bila je namijenjena čarteru pa je podrazumijevala četiri kabine s pripadajućim kupaonicama, u svakom trupu po dvije, no može se odabrati i vlasnička izvedba s jednim trupom u potpunosti podređenom vlasniku, s raskošnim apartmanom na raspolaganju. U salonu se prepoznaje umješnost projektanata koji su zanimljivim detaljima stvorili ugodnu i dovoljno luksuznu atmosferu, a istovremeno su raskošnom kuhinjom U-oblika između salona i kokpita ostvarili i veliku praktičnost takva rješenja. Naime, njezine genijalne izvedbe i opremljenosti ne bi se posramila ni mnogo veća i raskošnija jahta.

Velika sofa L-oblika s pripadajućim stolom samo je nešto manje prostrana od one u kokpitu pa uz dodatne stolce može primiti do osam osoba. Jasno, spuštanjem stola postaje dodatan dvostruki ležaj. Navigacijski kutak lijevo od sofe svojom lijepom izvedbom neće razočarati nijednog skipera, okrenut je lijevo prema naprijed pa ima odličnu preglednost, a uz mnogo prostora za instrumente i brojna spremišta sve je pri ruci. Ističu se i krovni prozori kroz koje, osim što ulazi dodatna svjetlost, skiper može provjeravati jedra. Nešto strmijim stubištima s po pet stuba spušta se u potpalublje, koje je gotovo simetričnog rasporeda. Krmene su kabine malo ugodnije i za pola broja prostranije od pramčanih zbog veće širine trupova i dodatnog krmenog panoramskog prozora, no veće razlike u uređenosti i udobnosti zapravo nema.

Sve kabine imaju velike bračne ležajeve otočnog tipa te ormare u prolazu kod ulaza, što je najinventivnije i jedinstveno rješenje u klasi. Prednost je pramčanih kabina što se kroz vratašca iznad uzglavlja može pristupiti velikim spremištima u pramcu, jasno, ako nisu uređene kao kabine za posadu. Oduševile su nas i praktički jednake kupaonice, koje su taman dovoljno velike i lijepo uređene te imaju odvojenu tuš-kabinu. Ugodan interijer zaokružuju i neke tehničke posebnosti, kao što su četiri servisna i dva motorna akumulatora u standardu, uz jedan dodatni za pomoć u slučaju potrebe, ali i opcija eco cruising. Taj poseban koncept nude u škveru kao doplatu za veću energetsku neovisnost plovila te uključuje 750-litarski spremnik vode, hladnjake ukupnog kapaciteta 190 l, 115-amperske alternatore, agm akumulatore (4 x 150 a), led navigacijska i ostala svjetla, solarne panele na krmenoj strani krova, ali i mogućnost doplate za vjetrogenerator ili hidrogenerator.

Sve to, zajedno s odličnim performansama, velikom udobnošću i ostalim tehnološki istaknutim rješenjima čini Heliju 44 izuzetno naprednim plovilom te ujedno vrlo privlačnim katamaranom u svojoj klasi. Cjenovno se zato ne izdvaja mnogo od konkurencije pa osnovna izvedba stoji 371.000 eura bez poreza, što je i više nego poštena ponuda. Testirana inačica, s potpunom opremom i praktički spremna za čarter, dosegla je cijenu od još uvijek prihvatljivih 459.000 eura s obzirom na ono što nudi.

Autor: Vedran Rožić za časopis More

Leave a Reply

Copyright © 2018 Ultra Sailing Novosti – vodič za jedrenje u Hrvatskoj. All Rights Reserved Ultra Sailing. Designed by Dencro d.o.o.